string(0) ""

E-boken: möjligheter och gissningar

av , 2009-10-19Frankfurt

Hur framtiden ska se ut inom förlagsvärlden var något som diskuterades hett och engagerat på bokmässan i Frankfurt i förra veckan. Den tekniska utvecklingen rullar oförfärat på och erbjuder ständigt nya möjligheter. Möjligen några utmaningar också.

Vi på Miro var förstås i Frankfurt och lyssnade bland annat på ett föredrag med titeln  ”Will all future books be e?”. Den församlade panelen bestod av tungviktare i branschen, som Victoria Barnsley, chef för HarperCollins UK, och Richard Charkin, chef för Bloomsbury Publishing.

De verkade i stort sett eniga om några saker:

– iPhone som plattform (och egentligen vilken modern mobiltelefon som helst) är mer intressant än specialtillverkade e-bokläsare. Kindle är spridd i omkring 1 miljon exemplar, att jämföra med runt 40 miljoner sålda iPhones världen över.

– Priset på en vanlig e-bok kommer troligen att ligga runt hundralappen (10 Euro) men det är konsumenterna som bestämmer genom att de visar vad de är beredda att betala. Det kan bli mer, det kan bli mindre.

– Hur en e-bok ska se ut och fungera är något som bara är i sin linda ännu. Där verkar branschen tyvärr hoppas att det ska dyka upp kreativa idéer och förslag från personer utanför förlagsvärlden – en lite tråkig inställning, va?

– Man ska bejaka utvecklingen och utnyttja den och inte, som musikbranschen, gräva ner sig i låsta positioner och utkämpa en kamp som ändå inte går att vinna. Visst ska man värna sina rättigheter, men inte på bekostnad av utvecklingen. Visst kommer priset per såld enhet att minska när e-boken gör sitt intåg på allvar, verkade bokpamparna resonera, men samtidigt finns möjligheten att sälja så många fler exemplar med ny teknik och bättre tillgänglighet för konsumenterna.

Framtiden är redan här! Det är kul att vara i en bransch som förändras så mycket och där så lite är tvärsäkert :)


Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *