string(0) ""

Är det bra att träna när man väntar barn?

Ja, i allra högsta grad. Bara du anpassar dig efter de fysiska förändringar som sker i kroppen.

Många kvinnor upplever en rädsla för att träning skulle kunna skada barnet. Men risken för att träna så hårt att barnet skulle skadas är mycket låg under en graviditet där mamman är frisk och inte tränar på elitnivå. Däremot kan du med hjälp av träning undvika problem både under och efter graviditeten. Träningen gör också att kroppen lättare anpassar sig till de fysiska stadier du går igenom. Dessutom kan träningen göra att din viktökning sker kontrollerat. Studier visar på färre förlossningskomplikationer hos tränande kvinnor än hos icke-tränande, och det är ett tecken på mindre stress hos barnet under förlossningen. Kvinnor som tränar återhämtar sig dessutom lättare från graviditeten.

Syftet med träning när du väntar barn ska inte vara att öka din fysiska kapacitet. Precis som att du inte ska banta under graviditeten ska du inte heller eftersträva stora kroppsliga förändringar som att i anmärkningsvärd grad bygga upp muskelkapaciteten. Träna istället för att må bra och för att förbereda dig inför förlossningen, både kroppsligt och mentalt.

Tränar du redan mycket och intensivt, så fortsätt med träningen men trappa gradvis ner intensiteten mot slutet av graviditeten.

Please log in to rate this.
0 people found this helpful.


Category: Träning under graviditeten

← FAQ