string(0) ""

Hur ska jag äta?

Under graviditeten sker en naturlig viktökning med i genomsnitt 1,3 kilo per månad under de första tre månaderna. Därefter går kvinnor som väntar barn i snitt upp ett halvt kilo per vecka. Barnmorskor och läkare brukar rekommendera en målviktökning på tolv kilo och betraktar allt mellan åtta och sexton extra kilo som normalt.

Ofta handlar en kraftig viktuppgång under graviditeten om att man äter fel och rör sig för lite. Samtidigt är det individuellt hur mycket energi man förbrukar och det är helt olämpligt att banta medan du väntar barn. Om du går upp några kilo mer än den rekommenderade viktökningen är det inte hela världen. Men behöver du hjälp med viktfrågor så tala med din barnmorska.

Studier har visat att det är särskilt viktigt att du efter en graviditet försöker gå ner de kilo du gått upp, definitivt före nästa eventuella graviditet. Det beror på att man har sett ett samband mellan övervikt hos mamman och försämrad hälsa hos barnet. Om du är fysiskt aktiv under graviditeten är det lättare att behålla kontroll över viktuppgången.

Banta alltså inte, men frossa inte heller. Om du tidigare har lagt på dig för mycket vikt, kanske i samband med tidigare graviditet, så är det sannolikt hälsosamt för dig att ändra livsföring.

Om du är väldigt restriktiv med maten som det är, kan du under graviditeten släppa lite på kontrollen, för nu är det extra viktigt att du får i dig tillräckligt med hälsosam och nyttig mat av bra kvalitet.

Jag rekommenderar att du följer SNR (svenska näringsrekommendationer) för gravida och ammande kvinnor som du hittar på Livsmedelsverkets hemsida.

Please log in to rate this.
0 people found this helpful.


Category: Mat och vikt under graviditeten

← FAQ