string(0) ""

Hur ska jag tänka om puls och träning?

Vad som är exakt rätt pulsnivå när du väntar barn går inte att svara på eftersom maxpulsen är individuell och eftersom det av etiska skäl är svårt att göra maxpulstest på gravida kvinnor. Därför finns de generella råden att inte ligga över 70% av din maxpuls under graviditeten, alternativt inte överskrida intervallet 160 slag per minut. Du bör också undvika särskilt hård och intensiv träning eftersom det inte finns forskning som visar att det är helt riskfritt för dig och barnet i magen.

Men när det gäller pulsen behöver du inte stirra dig blind på siffror. Pulsklocka är inte att rekommendera när du väntar barn. Anledningen är att dels att du har fått en högre vilopuls men också att din arbetspuls kan variera mycket under graviditeten trots att du bedriver din träning på i stort sett samma nivå hela tiden. Använd din egen upplevelse av träningen som måttstock. Se till att den känns något ansträngande men inte jättejobbig. Kan du träna och samtidigt prata så vet du att ansträngningsnivån inte är för hög.

Du behöver inte vara orolig om du någon gång då och då kommer upp i det högre pulsspannet. Kroppen är så självreglerande så ofta orkar man inte ligga kvar någon längre tid på hög intensitet. Dessutom är det lättare att snabbt komma upp i hög puls under graviditeten eftersom vilopulsen redan från start är lite högre än vanligt.

I snitt minskar den totala arbetskapaciteten med 20-25% i slutet av graviditeten.

Please log in to rate this.
0 people found this helpful.


Category: Träning under graviditeten

← FAQ