string(0) ""

Kan jag löpträna som gravid?

Är du en van löpare finns det inget som hindrar dig att springa förutsatt att du mår bra. Tänk på att inför längre pass fylla på med energi och gärna ha en Resorb i din vattenflaska istället för bara vatten. Sänk tempot i takt med att graviditeten fortlöper. Använd bra skor och glöm inte att stödstrumpor är toppen. Träna gärna styrketräning för vaderna med yttre belastning så minskar du risken för besvärlig kramp i vaderna. Kom ihåg bäckenbottenträningen också (kniiipträning), det är superviktigt!

Intensiteten ska helst inte vara högre än att du kan prata under löpningen. Märker du att kommer upp i högre intensitet så sänk nivån.

Efter omkring graviditetsvecka 20 ökar belastningen på bäckenbotten i och med att barnet och livmodern växer och att du blir mer instabil i bäckenregionen på grund av ökade nivåer av hormonet relaxin i din kropp. Den ökade ledrörligheten ökar risken för skador som stukning av en fotled. Om du löptränar så gör det på jämnt underlag för att minska risken för stötar och att snubbla. Viktigt är därför att välja bra skor, ett bra underlag att springa på och att komma ihåg att träna bäckenbottenmusklerna, vilket du ska göra hela graviditeten samt resten av livet!

Min rekommendation är att du undviker löpning i den sista trimestern. Då är mer lågintensiv träning lämpligare

Please log in to rate this.
1 person found this helpful.


Category: Träning under graviditeten

← FAQ