string(0) ""

Kan jag träna crossfit som gravid?

Jag är inte någon stor vän av crossfit-träning under graviditeten. Men allt beror naturligtvis på hur träningsvan du är och hur bra teknik du har när du gör övningarna.

I crossfit jobbar du med snabba, explosiva övningar och ett relativt högt tempo. Det gör att man lätt tappar teknik och bålstabilitet och råkar snedbelasta muskulaturen. Det gör också att den inre, stabiliserande och viktiga muskulaturen inte hinner aktiveras i samma utsträckning som när du utför övningarna långsamt. Det i sin tur ökar belastningen på bäckenbotten. Övningar där du dessutom lyfter tungt över huvudet belastar den ytterligare. Att överbelasta bäckenbotten kan leda till problem med inkontinens och det är dessutom alltför vanligt att kvinnor får den sortens problem efter graviditeter.

Därför råder jag dig att fortsätta med din träning men att just under graviditeten, när bäckenbotten redan är väldigt ansträngd, fokusera på långsammare teknikträning istället för explosiva, snabba övningar. Och glöm inte den viktiga bäckenbottenträningen – knipövningar! Det är det bästa receptet för att slippa inkontinensproblem.

Ska du fortsätta med crossfit under graviditeten så anpassa med andra ord övningarna och tempot. Premiera teknik framför intensitet och snabbhet och tillåt dig själv att ta det lagom.

Är du osäker så fokusera hellre på traditionell styrketräning just nu, gärna med fria vikter för att stärka den muskulatur som bär och håller upp kroppen, vader, lårens framsida, sätet, ryggen och skulderbladsmuskulaturen.

Please log in to rate this.
0 people found this helpful.


Category: Träning under graviditeten

← FAQ