string(0) ""

Vad kan jag göra mot foglossning?

När ökade halter av hormonet relaxin mjukar upp bäckenregionen under graviditeten blir bäckenet mer instabilt. Risken för felbelastningar ökar vilket i sin tur kan leda till smärta och kramp kan uppstå i sätets djupa muskulatur. Detta symptom kallas bäckenlossning eller foglossning. För vissa gravida blir problemen allvarliga och då behöver man kontakta en barnmorska för att få råd.

Problem med bäckensmärtor drabbar alla typer av kvinnor så i just det här fallet har det ingen betydelse om du är vältränad eller otränad. Däremot lindras inte problemen av inaktivitet. Tvärtom uppmuntrar man gravida kvinnor med bäckensmärtor att vara aktiva men med bra träningsprogram som är anpassade för dig med sådana problem.

Här är några praktiska tips för dig med lindriga bäckensmärtor:

  • Undvik trappor eller gå med båda fötterna på varje trappsteg.
  • Undvik att klättra upp på pallar eller stolar.
  • Korta stegen när du går och sänk även gångtempot.
  • Undvik ojämna underlag. Promenera där marken är plan.
  • Undvik att sitta med benen i kors. Placera hellre båda fötterna i golvet när du sitter ner.
  • Satsa på ett par bra och stabila skor.
  • Undvik att bära tungt och med ojämn belastning.
  • Sitt ner när du tar på dig strumpor och skor.
  • Res dig upp med jämn belastning på bäckenet och undvik att tippa åt något håll.

Please log in to rate this.
0 people found this helpful.


Category: Träning under graviditeten

← FAQ