string(0) ""

Vilka muskler behövs för en bra sving?

I golf behöver du träna koordination, smidighet/rörlighet, stabilitet, styrka och uthållighet i hela kroppen. Eftersom en sving är så komplex är det väldigt viktigt för en golfare att vara stark i hela kroppen vilket blir ett lätt flummigt svar – men så är det.
För att få till den rätta uppställningen och svingen behöver du vara stabil i utgångsläget så att du inte vinglar till i slagsekvensen eftersom det påverkar hur du träffar bollen För att bli stabil behöver du träna upp de djupa stabiliserande musklerna i hela kroppen, ända från fotleden och hela vägen upp till nacken.
För att sedan kunna göra en fullvärdig sving krävs tillräcklig rörlighet runt höfter, rygg och skuldror – även rörlighet i fotleden spelar roll, eftersom slaglängden ökar ju längre bak du kan svinga klubban med bra teknik genom hela kroppen. Varje gång du slår till bollen blir det en krafteffekt på ländryggen som motsvarar åtta gånger din kroppsvikt.
Att träna bålstabililet är väldigt viktigt och då menar jag att träna alla muskler runt skulderpartiet, runt ryggraden och runt bäckenet för att orka behålla en god hållning genom hela svingen. Det går inte att bara nämna några muskler utan du måste tänka i termer av hela kroppen.
I min bok Bättre golfare med pilates finns ett par sidor i början med mer utförlig information i det här ämnet och det finns en uppsjö böcker att söka igenom. Du hittar också bra hemsidor t ex PGAs, där du kan läsa om golfarens anatomi.
Lycka till!
Åsa Dengg

Please log in to rate this.
0 people found this helpful.


Category: Fysträning för golfare

← FAQ