string(0) ""

Vilka övningar är bra för gravida?

Det du kan tänka på är att graviditeten inte är en period när man bör träna för prestation. Det viktigaste är att försöka bibehålla den styrka du har – eller om du är otränad, i lugn och ro bygga upp en grundstyrka. Styrketräna gärna med fokus på den muskulatur som bär upp kroppen: vader, lårens framsida, sätet, ryggen och skulderbladsmuskulaturen.

Om du under en period vill öka belastningen så ta det försiktigt och öka hellre antalet repetitioner istället och fortsätt med de vikter du har. Du har ju på helt naturlig väg en ökad belastning på kroppen i och med växande magen. Den växer mellan 200-500 gram per vecka under de sista veckorna av graviditeten. Det ökar belastningen framför allt på vadmusklerna. Att vara stark i dem är bra till exempel för att slippa kramp.

Det finns en uppsjö hemmayogaprogram för gravida som du kan köpa i bokhandeln. Det finns också gott om kurser i gravidyoga. Annars rekommenderar jag powerwalk, 30 minuter åt gången ett par gånger i veckan, gärna med stavar. Simning är också en jättebra träningsform när du väntar barn. Införskaffa också gärna träningsgummiband och kanske en pilatesboll att använda hemma.

I min bok Stark, glad, gravid hittar du bra funktionella styrkeövningar som du kan göra hemma.

Please log in to rate this.
0 people found this helpful.


Category: Träning under graviditeten

← FAQ