string(0) ""

Träna aktiv rörlighet

av , 2008-05-13Rorlighet

Aktiv rörlighet, att träna upp sin rörlighet i rörelse istället för att stretcha musklerna i stillhet, är en metod som ligger i linje med det ökade intresset för funktionell träning.

Träning är programmering
När vi tränar är vi ute efter att programmera kroppen på ett visst sätt, att lära den något. Målen skiljer sig förstås mellan olika personer och situationer. Vi kanske vill klara av en viss rörelse bättre, få mer kraft i en golfsving, orka springa fortare eller bli smidigare bollspelare.

Funktionell träning inne
Inlärningsprocessen fungerar som bäst när vi rör oss över flera leder. Hjärnan har helt enkelt svårare att registrera en rörelse som görs över bara en led och sedan dra lärdom av det. Det är just det funktionell träning handlar om. Att träna funktionellt innebär att träna i hela rörelsekedjor istället för att sitta i maskiner och träna isolerade muskelgrupper.
Aktiv rörlighet funktionellt
Aktiv rörlighetsträning handlar om att utföra en rörelse i det största rörelseomfång du kan uppnå med din egen muskelkraft. När du rörlighetstränar passivt, det vi till vardags kallar stretching, använder du istället din kropp, ett redskap eller en kompis för att töja en muskel maximalt.
Så om du är stel i fotlederna, i lårens baksida eller någon annanstans och det hindrar dig att utföra rörelser på ett effektivt sätt, kan det vara så att du får bättre effekt med aktiv rörlighetsträning än med klassisk, vanlig stretch.

MAQ-övningar
I boken Muscle Action Quality förespråkas aktiv rörlighetsträning och flera sådana övningar finns beskrivna i boken. Pierre Johansson, sjukgymnast och tillsammans med Leif Larsson bokens författare, förklarar att det absolut inte är något fel att stretcha. Han anser att aktiv och passiv rörlighetsträning kompletterar varandra. Däremot ser han fler tydliga fördelar med aktiv rörlighetsträning.

–          Aktiv rörlighet ligger i början av ett träningspass och hjälper oss att få igång hjärta, lungor och puls. Passiv rörlighet, alltså stretch, förbereder istället kroppen för vila. Det är något vi gör i slutet av ett träningspass för att varva ner och påskynda återhämtningen. Två olika saker, alltså. Den aktiva rörlighetsträningen går dessutom att koppla direkt till träningspasset. Genom att efterlikna träningspassets rörelser och få ett svar på hur kroppen utför dem utan belastning kan du aktivt arbeta med stelheter och med kroppens funktion och förbereda dig för att utföra träningen på bästa möjliga sätt, säger Pierre.

–          Gör du en komplex rörlighetsövning, som de vi presenterar i vår bok, arbetar i stort sett alla kroppens muskler samtidigt och du får även jobba med hållningen som är så central vad du än tränar. Vår erfarenhet av idrottare i en mängd sammanhang visar att den här sortens rörlighetsträning kan ge oerhört goda resultat på kort tid. Kroppen är fantastisk och anpassar sig, bara vi ger den rätt förutsättningar.


Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *